Insikter

Stig Lindberg, en betydande svensk formgivare och keramiker, var banbrytande inom skandinavisk design och ville göra konst tillgänglig för alla. Han ansåg att vardagsföremål som porslin, traditionellt sett som en statussymbol, kunde och borde betraktas som konst. Genom sitt arbete på Gustavsbergs Porslinsfabrik revolutionerade han synen på porslin genom att göra konsten tillgänglig för gemene man.

Fokus

Vårt fokus i projektet var att få Stig Lindberg ut ur hemmet och att få in hans konst i vardagligt användbara föremål. Vi arbetade mycket med frågeställningar kring vad som skulle kunna vara en nutida statussymboler och samtidigt kunna nå en lika bred målgrupp som Stig Lindbergs konst gjorde på hans tid, fast nu på ett mer modernt sätt, anpassat för den tid och livsstil vi har idag.

Koncept

Konceptet vi landade i kallar vi "Stig into the future". Tanken med konceptet är att vara barriärbrytande och öppna upp Stigs arv för nya målgrupper. Namnet är lika mycket en beskrivning av vilka vi vill nå; dem yngre och trendsättande, som det är en flirt till Stigs namn. Samtidigt hintar det även om vår produkt, som är fundamental för mänga av de steg man tar i livet, nämligen skon. Att kombinera sneakers som statussymbol och samtida nytta med Stig Lindbergs vilja att konst ska vara användbart och tas ut i det offentliga rummet är ett perfekt sätt att engagera bäde befintliga och helt nya mälgrupper i varumärket samtidigt.

Förslag på sneakers

Kommunikation

Skotte_Poster
Herbarium_Poster
Bersa_Poster
SpisaRibb_Poster
Krakel_Poster